ALGEMENE VOORWAARDEN
Dit zijn de algemene voorwaarden van Studio Noir ingeschreven onder KvK- nummer 72141875 vertegenwoordigd door Naomi van Ierland, eigenaresse van Studio Noir.
DEFINITIES
1. Consument: jij als ‘’natuurlijk’’ persoon die niet handelt als bedrijf of beroep.
2. Nietig: ongeldig, een overeenkomst die ‘’niet geldig’’ is.
3. Bedenktijd: termijn waarbinnen jij gebruik kan maken van het herroepingsrecht.
4. Herroepingsrecht: de mogelijkheid om af te zien van de overeenkomst.
5. Herroepen: ongedaan maken.
6. No show: niet komen opdagen.
7. Aanbod: een voorstel aan jou tot het aangaan van een overeenkomst.
8. Overeenkomst: een afspraak (verbintenis) tussen jou en Studio Noir.
ARTIKEL 1 | ALGEMEEN – TOEPASSELIJKHEID
De algemene voorwaarden van Studio Noir gelden voor iedere offerte, ieder aanbod, opdrachtbevestiging, overeenkomst en factuur tussen jou en Studio Noir waarop Studio Noir deze algemene voorwaarden op van toepassing heeft verklaard.
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing bij aanvullende en/of eventuele vervolgdiensten van Studio Noir.
Afwijkingen en aanvullingen op deze algemene voorwaarden gelden pas als deze uitdrukkelijk én schriftelijk door Studio Noir zijn bevestigd.
De algemene voorwaarden van de andere partij zijn uitdrukkelijk niet van toepassing op de overeenkomst tussen jou en Studio Noir.
Als één of meerdere bepalingen uit deze algemene voorwaarden op enig moment nietig zijn verklaard, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
Studio Noir mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Ingeval deze algemene voorwaarden in strijd zijn met de overeenkomst tussen jou en Studio Noir, dan heeft de inhoud van de overeenkomst voorrang op deze algemene voorwaarden.
ARTIKEL 2 | AANBOD
1. Een aanbod van Studio Noir is altijd vrijblijvend. Wat inhoudt dat Studio Noir het aanbod mag en kan wijzigen. Als er een beperkte geldigheidsduur aan het aanbod zit of er andere voorwaarden gelden voor een aanbod, dan wordt dat uitdrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Een aanbod is alleen geldig op de aangeboden diensten en producten uit de overeenkomst en uitdrukkelijk niet op toekomstige overeenkomsten.
3. De inhoud van het aanbod bestaat uit diensten of producten die in het aanbod zijn beschreven. Overige of aanvullende afspraken zijn alleen geldig als Studio Noir deze schriftelijk aan jou heeft bevestigd.
4. Het kan voorkomen dat een aanbod of offerte een vergissing, typefout, programmeerfout of verschrijving bevat. Je kunt Studio Noir dan niet aan het aanbod of de offerte houden.
5. Als de termijn van een actie of aanbieding is verstreken, kan Studio Noir niet meer gehouden worden aan het actietarief en de actievoorwaarden van dat aanbod.
1
6. De vermelde prijzen in het aanbod zijn in euro’s en zowel inclusief als exclusief btw. Studio Noir zal duidelijk in het aanbod aangeven of het inclusief of exclusief btw betreft. Bijkomende kosten worden altijd apart vermeld in het aanbod.
ARTIKEL 3 | TOTSTANDKOMING
De overeenkomst komt tot stand op het moment dat:
Jij mondeling of schriftelijk akkoord gaat met het aanbod of de offerte en de algemene voorwaarden. Als jij mondeling akkoord gaat, ontvang je hiervan een bevestiging per e-mail.
Jij via sociale media of website akkoord gaat met het aanbod van Studio Noir.
Jij via het boekingssysteem en/of betalingssysteem akkoord gaat met het aanbod en de algemene voorwaarden van Studio Noir.
ARTIKEL 4 | DIENSTEN EN PRODUCTEN
1. Alles in het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten.
2. Het membership van Studio Noir is een jaarlijks membership en kan niet tussentijds worden opgezegd.
3. Studio Noir maakt gebruik van afbeeldingen en specificaties van de aangeboden producten en dienen slechts als indicatie.
4. De afbeeldingen die Studio Noir gebruikt bij producten is een realistische weergave van de aangeboden producten. Studio Noir kan echter niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de kleuren van de producten.
5. Elk aanbod bevat alle informatie waardoor het voor jou, als consument, duidelijk is waarmee je akkoord gaat. Dit betreft:
a. De prijs inclusief belastingen. b. Verzendkosten.
c. Herroepingsrecht.
ARTIKEL 5 | DERDEN
1. Studio Noir behoudt zich het recht voor om bepaalde werkzaamheden door derden te laten uitvoeren. Studio Noir zal dit alleen doen wanneer een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist.
2. Studio Noir zal alleen derden inzetten na toestemming en overleg met jou.
ARTIKEL 6 | BETALING
1. Zodra je de overeenkomst met Studio Noir hebt gesloten en/of de offerte hebt geaccepteerd en/of je online een dienst of product hebt aangekocht geldt de betalingsverplichting.
2. Aankopen via de website worden betaald via een geautomatiseerd betalingssysteem, direct na afronding van de bestelling.
3. Je ontvangt een factuur van je aankoop op het door jou opgegeven e-mailadres als jij dit aangeeft.
4. Bezwaar tegen de hoogte van de factuur kan je schriftelijk en binnen 7 dagen laten weten aan Studio Noir. Echter blijft de betalingsverplichting bestaan.
5. Als Studio Noir de betaling niet op tijd heeft ontvangen, stuurt Studio Noir een betalingsherinnering. Hierbij wordt verzocht het bedrag alsnog binnen 14 dagen na dagtekening te voldoen.
2
6. Bij sommige producten en/of diensten hanteert Studio Noir een aanbetaling.
ARTIKEL 7 | ANNULERING
1. Studio Noir stelt je zo spoedig mogelijk op de hoogte in geval van annulering van de overeenkomst.
2. In geval van annulering vanuit Studio Noir heb je recht op terugbetaling van al betaalde bedragen. Je kunt geen aanspraak maken op een schadevergoeding of compensatie.
3. Wil jij een afspraak annuleren of wijzigen? Dit kan kosteloos tot 24 uur voor de geplande behandeling.
4. Annuleer je de afspraak binnen 24 uur of kom je niet opdagen? Dan stuurt Studio Noir een factuur voor 100% van het totaalbedrag.
5. Kom je te laat, dan gaat de tijd die je te laat bent af van de behandeltijd. Kan dit niet in geval van een specifieke behandeling, dan is Studio Noir gerechtigd de afspraak te annuleren en/of te verplaatsen. Studio Noir brengt hiervoor kosten bij jou in rekening.
6. Ben je na 15 minuten of langer nog niet op de afspraak verschenen? Dan heeft Studio Noir het recht de afspraak te annuleren. Studio Noir brengt dan 100% of meer van de kosten van de behandeling in rekening.
7. In geval van een ‘’no show’’ kan Studio Noir besluiten je bij een volgende boeking te weigeren of een aanbetaling te laten verrichten van ten minste 70% of meer van het totaalbedrag.
8. Wil je een afspraak annuleren? Dat kan alleen schriftelijk naar: info@tattoonoir.nl of stuur een berichtje naar +31 6 15 06 18 32.
ARTIKEL 8 | BEËINDIGEN OVEREENKOMST
1. Beëindiging van de overeenkomst is alleen mogelijk als:
Er privé schuldsanering wordt uitgesproken.
In geval van een bedrijf: staat van faillissement of surséance van betaling.
2. Alle verschuldigde bedragen worden bij beëindiging direct opeisbaar en er geldt geen betalingsverplichting, schadevergoeding of schadeloosstelling van Studio Noir.
3. Studio Noir heeft de mogelijkheid de overeenkomst zonder ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk te ontbinden, als:
Er beslag is of wordt gelegd op een deel van je vermogen.
4. Studio Noir kan de overeenkomst annuleren als daartoe gegronde redenen zijn. Onder gegronde redenen worden verstaan, maar is niet beperkt tot: Niet meer aanbieden van een dienst of product.
ARTIKEL 9 | OVERMACHT
1. Overmacht is een situatie waar de gevolgen niet van tevoren zijn te overzien. Als een overmachtssituatie zich voordoet bij Studio Noir, dan is Studio Noir niet gehouden aan de overeenkomst en het nakomen van de verplichtingen uit de overeenkomst.
2. Mocht een overmachtssituatie zich voordoen dan zal Studio Noir zich altijd naar redelijkheid inspannen om je te voorzien van een oplossing.
3. Studio Noir kan gedurende de overmachtssituatie verplichtingen uit de overeenkomst opschorten.
3
4. Als de overmachtsperiode langer duurt dan 3 maanden, dan kunnen zowel jij als Studio Noir de overeenkomst ontbinden zonder verplichting tot vergoeding van de schade van een ander.
ARTIKEL 10 | AANSPRAKELIJKHEID
1. Studio Noir is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat Studio Noir niet beschikte over de juiste gegevens en informatie welke door jou verstrekt hadden moeten worden.
2. Studio Noir is beperkt aansprakelijk voor schadevergoeding in geval van:
Opzet.
Grove schuld.
Bewuste roekeloosheid.
Nalatigheid.
3. Studio Noir aanvaardt geen aansprakelijkheid in geval van:
Overmacht.
Vergoeding van indirecte schade.
4. Je aanspraak op schadevergoeding kan alleen volstaan als je dit binnen één jaar na ontdekking daarvan bij de bevoegde rechter hebt voorgelegd. Dit te rekenen vanaf het moment waarop de overeenkomst is uitgevoerd.
ARTIKEL 11 | KLACHTENREGELING
1. Studio Noir doet haar uiterste best om klachten te voorkomen. Mocht er ondanks alle inspanningen toch een klacht ontstaan over de uitvoering van de overeenkomst, meldt dit dan meteen bij Studio Noir via het e-mailadres info@tattoonoir.nl. Een klacht dient uiterlijk binnen 14 dagen na het ontstaan ervan per e-mail te worden gemeld bij Studio Noir.
2. Is je klacht gegrond? Dan zal Studio Noir de klacht naar haar beste inzicht proberen op te lossen.
3. Klachten geven niet het recht de betaling op te schorten.
4. Als je niet aan de meldingsplicht voldoet en/of de klacht niet op de juiste wijze aangeeft bij Studio Noir, waardoor Studio Noir niet in de gelegenheid is gesteld om de tekortkoming op te lossen, dan kan je eventuele recht op schadevergoeding komen te vervallen.
ARTIKEL 12 | HERROEPINGSRECHT & BEDENKTIJD
1. Als consument heb je altijd 14 dagen bedenktijd.
2. Deze 14 dagen bedenktijd gaan in op de dag dat je de overeenkomst met Studio Noir bent aangegaan, als het een dienst betreft. Betreft het een product, dan gaan de 14 dagen in op het moment dat jij het product hebt ontvangen.
3. Herroepen doe je binnen 14 dagen. Dit doe je door middel van het modelformulier dat is bijgevoegd als bijlage I. Dit formulier stuur je ingevuld op naar info@tattoonoir.nl. Dit model kun je ook altijd terugvinden op de website.
4. Na de 14 dagen is de koop een feit.
5. Maak je gebruik van de bedenktijd dan komen de retourkosten voor je eigen rekening.
6. Tijdens de bedenktijd mag je een product uitpakken met als doel de kenmerken van het product vast te stellen. Hierbij is het noodzakelijk dat je voorzichtig omgaat met het product. Mocht er waardevermindering optreden tijdens de bedenktijd, dan ben jij hiervoor aansprakelijk.
7. Na ontvangst van de retourzending, ontvang je een bevestiging. Hierna zal binnen 14 dagen je aankoopbedrag worden teruggestort.
4
8. Studio Noir heeft in een aantal gevallen de mogelijkheid de wettelijke bedenktijd uit te sluiten (art. 6:230p BW).
a.
De wettelijke bedenktijd geldt niet als er sprake is van een overeenkomst tot het verrichten van diensten indien;
i. De nakoming van de dienst is begonnen met jouw uitdrukkelijke voorafgaande instemming.
ii. Je verklaard hebt afstand te doen van het recht van ontbinding zodra Studio Noir de overeenkomst is nagekomen.
9. De wettelijke bedenktijd geldt ook niet voor online diensten zoals een online training of community. Nadat je toegang hebt gekregen tot de online dienst, kun je geen gebruik meer maken van de wettelijke bedenktijd. Bij de aankoop van een online dienst doe je expliciet afstand van de wettelijke bedenktijd.
ARTIKEL 13 | GARANTIE
1. Voor producten geldt de wettelijk garantietermijn.
2. Studio Noir geeft 7 dagen garantie op overige diensten.
ARTIKEL 14 | PRIVACY
1. Jij en Studio Noir zijn beide verplicht tot geheimhouding van alles wat is besproken en gedeeld tijdens, maar ook na de uitvoering van de overeenkomst.
2. Gedeelde informatie door Studio Noir is altijd vertrouwelijk en persoonsgebonden.
3. Persoonsgegevens die bekend zijn bij Studio Noir worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld. Meer hierover kun je lezen in de privacyverklaring van Studio Noir, deze kun je vinden op www.beautystudionoir.nl
ARTIKEL 15 | BIJZONDERE BEPALINGEN
1. Cadeaubonnen van Studio Noir zijn geldig tot een jaar na de aankoop.
2. Studio Noir is niet verantwoordelijk voor het werk dat is gezet door een andere salon.
3. Indien jij een behandeling wil laten uitvoeren over het werk van een andere salon, dien je in bij Studio Noir een toestemmingsverklaring te ondertekenen, waarin jij expliciet toestemming geeft voor deze behandeling.
4. Deze toestemmingsverklaring maakt dan ook onderdeel uit van de overeenkomst tussen jou en Studio Noir.
5. Studio Noir geeft in geval van een behandeling over werk van een andere salon, geen garantie en draagt geen enkele aansprakelijkheid voor het eindresultaat.
6. Studio Noir maakt foto’s tijdens de behandeling voor marketingdoeleinden. Wil jij dit niet? Geef dit dan aan bij de styliste.
ARTIKEL 16 | GESCHIL
1. Er is pas sprake van een geschil als jij of Studio Noir dat stelt.
2. Studio Noir gaat ervan uit dat er geen geschil ontstaat, mocht dit toch gebeuren dan wordt er van beide partijen verwacht dit geschil samen in onderling overleg op te lossen. Mocht dit niet lukken dan kunnen beide partijen een beroep doen op de rechter.
3. De rechtbank in het arrondissement van Studio Noir is bij uitsluiting bevoegd kennis te nemen van het geschil. Studio Noir heeft de vrijheid het geschil aan een andere rechter voor te leggen.
5
4. Op de overeenkomst en algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Ook als je een buitenlandse klant bent.
6
BIJLAGE I: MODELFORMULIER HERROEPING
Dit formulier alleen invullen en retour sturen als je de overeenkomst wil herroepen.
AAN:
Studio Noir Ketelhavenplein 41
5045NE Tilburg
Ik heb mij bedacht en wil de overeenkomst graag herroepen:
De bestelling is gedaan op :
De bestelling is ontvangen op : Het gaat om het volgende product/dienst:
Naam : Adres : Postcode + plaats :
Datum ondertekening : Handtekening :
Inhoudsopgave algemene voorwaarden webshop
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 - De prijs
Artikel 10 - Conformiteit en garantie
Artikel 11 - Levering en uitvoering
Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 - Betaling
Artikel 14 - Klachtenregeling
Artikel 15 - Geschillen
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht; Lees alles over bedenktijd
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Dag: kalenderdag;
Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Studio Noir
Katwoudestraat 6
5045ND Tilburg
Nederland
E info@tattoonoir.nl
KVK 72141875
BTW nummer NL002371574B78
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 - Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
de prijs inclusief belastingen;
de eventuele kosten van verzending;
de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke deze voor de consument te raadplegen is;
de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
Artikel 5 - De overeenkomst
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de overeenkomst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier of door middel van een ander communicatiemiddel zoals per e-mail. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Bij levering van diensten:
Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
die door de ondernemer tot stand zijn aangebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
die snel kunnen bederven of verouderen;
waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
voor losse kranten en tijdschriften;
voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 - De prijs
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 - Conformiteit en garantie
De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld.
De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
De garantie geldt niet indien:
de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 11 - Levering en uitvoering
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur
Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 13 - Betaling
Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 - Klachtenregeling
De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Indien de webwinkel is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 15 - Geschillen
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.